Gegužės 31-oji – Pasaulinė diena be tabako
1987 m. Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) gegužės 31 –ąją paskelbė Pasauline diena be tabako. Ši diena skirta paskatinti rūkančiuosius atsisakyti šio žalingo įpročio bei supažindinti visuomenę su rūkymo keliama žala sveikatai. Kiekvienais metais Pasaulinės dienos be tabako diena skiriama atkreipti dėmesį į skirtingas, su rūkymu susijusias, problemas. 2020 m. Pasaulinės dienos be tabako tema ir tikslai:
- Griauti mitus ir atskleisti į jaunus asmenis nukreiptas tabako priemonės manipuliavimo bei rinkodaros strategijas, tokias kaip naujų prekių, gaminių ar skonių įvedimas į rinką.
- Jauniems asmenims sudaryti galimybę įgyti žinių apie tabako industrijos planus ir strategijas, skirtas dabartinę ir ateities kartas paskatinti vartoti tabako gaminius.
- Įtraukti žinomus asmenis („influencerius“, verslininkus, meno atstovus ir kt.), siekiant inicijuoti pokyčius bei paskatinti jaunimą pasipriešinti tabako pramonei.
KAIP TABAKO ĮMONĖS MANIPULIUOJA JAUNIMU?
- Tabako gaminiuose naudojami jaunimui patrauklūs skoniai (vyšnių, kramtomosios gumos ar cukraus vatos ir kt.), kurie skatina juos vartoti tabako gaminius neįvertinant sukeliamos rizikos sveikatai.
- Elegantiški dizainai ir patrauklios formos prekės, gali būti lengvai nešiojamos ir yra apgaulingos (tabako gaminiai atrodantys kaip USB kištukai, tušinukai, saldainiai ir kt.).
- Gaminių, kaip sukeliančių „mažesnę žalą“ arba „švaresnių“ alternatyvų tradiciniams tabako gaminiams, reklama be moksliškai pagrįstų įrodymų.
- Garsių ir atsakingų asmenų rėmimas bei tabako pramonės įmonių remiami konkursai, skirti reklamuoti tabako gaminius.
- Teisinis bylinėjimasis, skirtas susilpninti įvairių tabako gaminių teisinį reguliavimą ir kontrolę, įskaitant įspėjamąsias etiketes, reklamas pardavimo vietose ir teisės aktus, ribojančius šių gaminių pasiekiamumą ir rinkodarą, skirtą jaunimui ir vaikams (įstatymus draudžiančius tabako gaminių pardavimą ir reklamą šalia mokyklų).
Kvietimas veikti
- Pasaulis negali leisti dar vienos tabako pramonės apgautos kartos, kuriai teigiama, jog tai asmeninio pasirinkimo laisvė, o tuo pačiu užsigarantuojamas pelnas, nepaisant milijonų žmonių, kurie kasmet miršta nuo rūkymo sukeltų ligų.
- PSO ragina „influencerius“ (pop kultūros, socialinės medijos ir kt.), kurie pasiekia ir palaiko ryšį su jaunimu, atskleisti tabako ir nikotino pramonės manipuliavimo taktiką, kad būtų sukurta tabako nevartojanti karta. Būtina išsklaidyti melą ir suteikti jauniems žmonėms galimybę atsisakyti tabako gaminių.
Straipsnis parengtas remiantis Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento bei Pasaulinės sveikatos organizacijos (World Health Organization) informacija.